ARN-anmälan vid fel på en bil - guide
1. Inledning
När du köper en bil, antingen ny eller begagnad, förväntar du dig att den ska fungera korrekt. Men ibland kan saker gå fel och bilen kanske inte lever upp till dina förväntningar eller till säljarens löften. Om du har reklamerat till säljaren men inte nått en lösning, kan du överväga att ta ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). I en del fall är det bättre att gå till domstol i stället. Denna artikel är en guide som handlar om ARN-anmälan gällande fel på en bil.
2. Konsumenträttigheter
Som konsument i Sverige är du skyddad av konsumentköplagen. När du köper en bil av en bilhandlare, är du skyddad av konsumentköplagen, vilket innebär att bilhandlaren har ett ansvar att åtgärda fel som till exempel går utöver normalt slitage och som funnits vid köpet eller visar sig i nära anslutning till köpet. Om bilhandlaren vägrar att åtgärda felet, kan du ha rätt att få ett prisavdrag, skadestånd, eller kanske att häva köpet.
Läs mer om biljuridik eller att häva ett köp av en bil.
3. Reklamera till bilhandlaren
Det första steget om du upptäcker ett fel på bilen är att reklamera till bilhandlaren. Detta bör göras så snart som möjligt efter att felet har upptäckts. Rätten att reklamera gäller under tre år från köpet enligt konsumentköplagen. Din reklamation bör vara skriftlig och specifikt beskriva felet och vilken åtgärd du förväntar dig att bilhandlaren ska vidta.
4. Ta ärendet till ARN
Om bilhandlaren inte godtar din reklamation, eller om du inte är nöjd med företagets respons, kan du överväga att ta ärendet till ARN. ARN kan pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare, inklusive tvister om bilar.
För att göra en anmälan till ARN, måste du vara konsument och ha köpt bilen för privat bruk av ett företag.
Läs mer om hur du går till väga för att göra anmälan.
Tänk på att även om du har fått rätt i ARN, är ett ARN-beslut inte bindande. Handlar det om en bilhandlare som är medlem i branschorganisationen, MRF, kan bilhandlaren antas följa ARN. Du kan få hjälp med en ARN-anmälan till fast pris. I andra fall kan det vara bättre att stämma bilhandlaren i domstol i stället. För att det ska vara värt att pröva din tvist i domstol i stället för ARN, ska tvisten handla om ett belopp uppgående till minst ett halvt prisbasbelopp (2023: 26 250 kr). Tvister vars värde uppgår till ett lägre belopp lämpar sig bättre i ARN, alternativt som ett förenklat tvistemål, som du själv kan väcka.
5. Sammanfattning
Som konsument har du rättigheter enligt lag. Innan du kan gå vidare på rättslig väg mot bilhandlaren ska du reklamera och begära rättelse av bilhandlaren.
Om du inte erhåller rättelse på rimliga villkor, eller om ditt krav bestrids, kan du pröva dina rättigheter i ARN. Du kan fä hjälp med en sådan anmälan till fast pris.
Om bilhandlaren inte är ett större företag, som tillhör en branschorganisation, rekommenderas i de flesta fall att gå direkt till domstol, för att få ett bindande beslut.
Få hjälp av jurist
Kontakta oss
Juristbyrån Din Juridik AB har allt sedan starten 2018 hjälpt hundratals konsumenter att få rätt mot företag. Vi är särskilt inriktade på köprättslig juridik, som gäller mellan köpare och säljare. Läs våra utmärkta recensioner på Google.
Ta kontakt med oss redan idag på 08-189 891 så går vi igenom ditt ärende tillsammans.